Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Довідник з української літератури

ТРАНКВІЛІОН-СТАВРОВЕЦЬКИЙ КИРИЛО (р. нар. невід. — 1646) — філософ, поет, богослов першої половини XVII ст.

Навчався, очевидно, у Львівському кафедральному училищі. У 1589 — 1592 рр. викладав у Львівській братській школі. З 1592 р. вчителював у Вільні, на початку XVII ст. знову повернувся до Львова, де став одним із провідних діячів Львівського братства. У 1614 — 1625 рр. вів активну проповідницьку діяльність, був ігуменом Унівського монастиря, згодом Любартівського. На початку 1626 р. перейшов в унію, за що 25 березня того ж року був призначений архімандритом чернігівського Єлецького монастиря. Автор віршів, філософських і богословських праць.

У працях «Зерцало богословія» (1618), «Євангеліє учительноє» (1619) К. Транквіліон-Ставровецький стверджує, на противагу східно-православному християнському аскетизму, який сповідували Іван Вишенський, Й. Княгиницький, що людина має право насолоджуватися красою землі, радощами земних почуттів. Особливим даром людини є для філософа здатність захоплюватися досконалістю видимого предметного світу. Відбиваючи інтереси діячів братського руху, активною силою якого виступало міщанство, К. Транквіліон-Ставровецький обстоював у своїх писаннях ідеали світського, громадянського гуманізму. Подібні думки викликали гостре не сприйняття в ідеологів традиційного православ'я. Неприхильно відрецензував «Зерцало богословія» Іов Княгиницький, а «Євангеліє учительноє» було осуджене собором української ієрархії на чолі з Іовом Борецьким. Дослідники зауважують, що неприхильна оцінка творів К. Транквіліона-Ставровецького стала однією з головних причин його переходу в унію. Вже після цього акту в Чернігові він видає збірку релігійних текстів «Перло многоцінне» (1646), вихід у світ якої став своєрідною «знаковою подією» у розвитку всієї української поезії XVII ст. Цікавою є висловлена в «Передмові до чительника» висока самооцінка твору, що свідчить про значний відхід від традицій середньовічного письменства.

Літ.: Маслов С. И. Кирилл Транквиллион-Ставровецкий и его литературная деятельность. К., 1984; Українська література XVII ст.: Синкретична писемність. Поезія. Драматургія. Белетристика. К., 1987; Філософія Відродження на Україні. К., 1990; Возняк М. С. Історія української літератури: У 2 кн. 1992. Кн. 1.

О. Хоменко