Художня культура українського постмодернізму (на матеріалі сучасної прози) - Гребенюк Т. В. 2007


Проблемні питання постмодерного дискурсу
Постмодернізм як світоглядно-естетичний феномен. Поетика літературного постмодернізму

Всі публікації щодо:
Теорія літератури

На даний момент найчастіше обговорюваними питаннями постмодерного дискурсу є, по-перше, питання правомірності / неправомірності виділення постмодернізму в окрему естетичну систему; по-друге, питання хронологічних меж цього явища; по-третє, з’ясування відношень між феноменами модернізму й постмодернізму; по-четверте, питання центральної, стрижневої риси (рис) постмодернізму.

Стосовно хронології виникнення постмодернізму, вододілом найчастіше вважають роман Дж. Джойса «Поминки за Фіннеганом» (1939) та малу прозу Х.-Л. Борхеса, а також теоретичну працю Н. Саррот «Тропізми» (1939). Проте більшість дослідників вважають, що перехід від модернізму до постмодернізму припадає приблизно на середину 1950-х років.

Взаємозв’язок феноменів модернізму та постмодернізму становить складне питання, яке в сучасній науці залишається відкритим. Можна сказати, що постмодернізм оформився як наслідок певного розриву зі світоглядом та естетикою модернізму. Проте масштаби цього розриву різними дослідниками оцінюються по-різному. Так, Г. Хофман, А. Хорнунг та Р. Кунов стверджують наявність радикальної відмінності між цими двома явищами, яку можна виразити як протиставлення суб’єктивності та відсутності цієї суб’єктивності. С. Сулейман і Х. Летен, навпаки, висловлюють серйозні сумніви в наявності принципових відмінностей між двома аналізованими явищами. І. Гассан для унаочнення основних опозиційних концептів модернізму та постмодернізму запропонував таку таблицю[1]:

Модернізм

Постмодернізм

Форма (закрита, зв’язуюча)

Антиформа (відкрита, роз’єднуюча)

Мета

Гра

Проект

Випадковість

Ієрархія

Анархія

Майстерність

Виснаження

Художній об’єкт (завершений твір)

Процес (перформанс, гепенінг)

Присутність

Відсутність

Текст

Словник

Дистанція

Співучасть

Селекція

Комбінація

Фалос

Андрогенус

Бог-Отець

Святий Дух

Корінь (глибина)

Кореневище (поверхня)

...

...

Щодо головних рис постмодернізму існує досить широке розмаїття поглядів. Так, І. Гассан як головні риси виділяє іманентність та невизначеність, А. Вайлд — специфічну форму «коригуючої іронії», Д. Лодж — читацьку невпевненість у ході подальшого розвитку подій. Часто провідними рисами стилю постмодернізму називають цитатність і відсутність довіри до істини.

Поетика постмодерну є полівалентною, про що свідчать такі її усталені метафоричні характеристики, як «дисгармонійна гармонія», «асиметрична симетрія», «інтертекстуальність», «поетика дуалізму» тощо.

[1] Hassan I. The Postmodern Turn. Essays in Postmodern Theory and Culture. — Ohio State University Press, 1987, p. 11







На нашому каналі стартував марафон підготовки до ЗНО з української літератури. В рамках якого ми кожного дня будем викладати відео з новим твором. Підписуйтесь на наш канал та приєднуйтесь до марафону.