Уроки української літератури 9 клас II семестр: Посібник для вчителя - Грабовська О. М 2011


Орієнтовне календарно-тематичне планування на II-й семестр

№ уроку

Тема уроку

Дата

Сторінка

33.

Література українського романтизму. Поети-романтики: П. Гулак-Артемовський, «Рибалка», Є. Гребінка, «Українська мелодія», М. Костомаров, «Соловейко». В. Забіла, «Соловей», М. Петренко, «Небо».

ТЛ: романтизм, романс.


13

34.

М. Шашкевич. «Веснівка». Зачинатель нової української літератури на західних землях. Роль «Руської трійці» у національному духовному відродженні.


37

35.

Літературна творчість Миколи Гоголя, її значення для української культури. Вираження глибин національного духу у творчості Гоголя.


60

36.

Микола Гоголь. «Вечір проти Івана Купала». Романтична умовність оповідання. Зв’язок з «нечистою силою» як метафора злодіяння.


99

37.

Тарас Шевченко — геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні. Ного винятково велике значення.


121

38.

ЛРК № 2. Т. Г. Шевченко і Тернопільщина.


14S

39.

Рання творчість Т. Шевченка. Перші поетичні твори баладного та елегійного жанрів. Вісь неперервності історичного часу («До Основ’яненка». «На вічну пам’ять Котляревському», «Думка» («Нащо мені чорні брови …»). Умовність у баладі, тривога за жіночу долю («Причинна», «Лілея»).

ТЛ: елегія, поглиблення поняття про лірику й ліро-епіку.


169

40.

Т. Шевченко Поема «Гайдамаки». Складність історичної долі українського народу, невідворотність його боротьби за визволення. Необхідність перегорнути трагічну сторінку історії, по-сучасному оцінити минуле. Заклик до єднання слов’янських народів.


197

41.

Т. Шевченко. «Гайдамаки». Повсталий народ як герой поеми. Одна з її головних ідей — «крила» людини у злитості її боротьби за щастя з боротьбою свого народу (образ Яреми). Інші герої твору.


209

42.

ПЧ № 2. Тарас Шевченко. П’єса «Назар Стодоля».


217

43.

Т. Шевченко. «Кавказ». Пристрасний відгук на тогочасну загарбницьку імперську політику. Продовження темп національно-визвольної боротьби. Узагальнена ідея поеми — неприйняття насильства, поневолення людей, осуд загарбницьких воєн.


227

44.

Т. Шевченко. «Чигрине, Чигрине». Глибокі роздуми поета про минуле н майбутнє України. Містерія «Великий льох». Лірико-романтичний, алегорично-сатиричний, реалістичний плани твору.

ТЛ: містерія


239

45.

Т. Шевченко. «Стоїть в селі Суботові …» Художня оцінка діяльності Богдана Хмельницького. Зв’язок із «Великим льохом».


251

46.

Т. Шевченко. «Сон» («У всякого своя доля …»). Поема («комедія») і сучасна поетові суспільно-політична дійсність. Сатиричний пафос твору, його спрямування. Композиційний прийом «сну», його роль для можливостей поетичного зображення.

ТЛ: алегорія, гротеск, поетика контрасте, умовність.


257

47.

Т. Шевченко. «І мертвим, і живим, і ненародженим …» Продовження теми «земляків» у посланні. Критичний перегляд національної історії задля перспективи її кращого майбутнього. Настроєві інтонації твору (суперечка, пересторога, погроза, заклик тощо).


267

48.

Тема жіночої долі у творчості Т. Шевченка («Катерина», «Наймичка», «На панщині пшеницю жала», «Марія», «У нашім раї на землі…»), різні типи її втілення: романтичний («Катерина»), реалістично-побутовий («Наймичка», «На панщині пшеницю жала»), символічно-узагальнений («Марія»). Еволюція жіночого образу в поезії Шевченка.


275

49.

ВЧ № 3. Виразне й усвідомлене читання творів Т. Шевченка про жіночу долю.


295

50.

Лірика Т Шевченка періоду арешту й заслання і після повернення із заслання. Вершинні зразки Шевченкової лірики («Садок вишневий коло хати …», «Доля», «Росли укупочці, зросли …»). Риси автобіографізму в образі ліричного героя. Самотність і пошуки її долання. Підбиття підсумків чесно прожитого життя.

ТЛ: поглиблення поняття про ліричного героя, психологізм у літературі, жанр ліричної медитації.


299

51.

Тарас Шевченко і Біблія. Духовна присутність Біблії в усій творчості поета. Переспіви і «подражанія» у творчій спадщині митця. «Ісаія». Глава 35». Цикл «Давидові псалми».

ТЛ: псалом, гімн.


323

52.

РЗМ № 3. Презентації або виступи учнів з повідомленнями. Підготовка до контрольного домашнього твору.


343

53.

Світова велич українського поета.

KP № 4 (тести) за темами «Література українського романтизму» та «Т Шевченко»).


369

54.

Пантелеймон Куліш письменник, перший український професійний літературний критик, перекладач (Біблія, твори В. Шекспіра, Й. В. Гете), автор підручників для школи, першого українського правопису «Кулішівка». Вплив на П. Куліша ідей європейського просвітництва в Україні: «Українець у Європі, європеєць в Україні». Романтичний світогляд. Ентузіазм і жертовність П. Куліша у громадській та культурницькій роботі на шляху духовного відродження і культурного збагачення нації.


375

55.

Пантелеймон Куліш. Осуд, біль і гнів поета-громадянина («До рідного народу»). Кредо митця, його романтична лірика («Троє схотінок», «Заворожена криниця»).


383

56.

П. Куліш. «Чорна рада» — перший україномовний історичний роман. Версії тлумачення його назви. Історична основа сюжету. Показ протистояння сил державотворення і руївництва. Чоловік Божий — носій основної ідеї. Хутір — символ українського способу життя.

ТЛ: роман, роман-хроніка, історичний роман.


387

57.

П. Куліш. «Чорна рада». Черевань — уособлення щасливого хутірського життя; Іван Шрам і Яким Сомко — носії ідеї державності України; Леся і Петро Шраменко — уособлення сімейної ідилії як символу незнищенності українців, України; Кирило Тур — втілення запорозької вольності та козацького лицарства. Романтичний мотив дороги і його місце у творі. Оцінка роману Т. Шевченком.


395

58.

Марко Вовчок. Життя і творчість (твори українською, російською, французькою мовами). Премія Академії Франції за історичну повість «Маруся». Марко Вовчок як перекладач (Ж Верна, Г. К. Андерсена. Н. Е. Брема). Оповідання «Максим Тримач», особливості його сюжету.


403

59.

Марко Вовчок. Романтичність оповідання «Максим Тримач». Почуття відповідальності та вини як уселюдські почуття.

ТЛ: романтичний характер у творі.


425

60.

Вступна бесіда. Література XX ст. — мистецтво оновлення традицій і сміливого новаторства. Імена і твори найвідоміших українських письменників XX ст., зокрема тих, що вивчалися в попередніх класах. Непростий шлях розвитку української літератури у XX ст. Її жанрове, тематичне, стильове розмаїття.


431

61.

Українська еміграційна література XX ст. І. Багряний — один із найталановитіших з когорти письменників- емігрантів. Популярність його творів у повоєнній Європі.


437

62.

Іван Багряний. «Тигролови» авантюрно-пригодницький роман. Динамічність сюжету, романтичність стилю, символіка, гуманістична ідея перемоги добра над злом. Сильний тип української людини — головний герой І. Багряного.

ТЛ: пригодницький роман.


445

63.

ВЧ № 4. Виразне читання прозових уривків з авантюрно-пригодницького роману І. Багряного «Тигролови».


451

64-65.

РЗМ № 4. Контрольний твір-роздум про сильну українську людину (за романом І. Багряного «Тигролови»).


455

66.

Візуальна (зорова) поезія сьогодні. Поєднання тексту і малюнка в зоровій поезії. Джерела сучасної української візуальної поезії.

ТЛ: візуальна (зорова) поезія.


457

67.

Василь Герасим’юк. «Чоловічий танець», «Перший сніг», «Жива ватра». Сповідь душі у віршах сучасного поета. Поєднання в них глибинної історичності бачення світу із відчуттям сучасної присутності в ньому. Філософічні роздуми крізь призму художньої деталі: про повноцінне буття людини, її духовне наповнення.


463

68.

Іван Липа. «У невідому путь». «Практичний ідеал» письменника-борця. Його життєва біографія як спалах. Притчі «для тих, хто сам кермує власним життям». Життя — постійна боротьба, людина в ньому — борець, шлях цієї боротьби — непередбачуваний і невідомий.


469

69.

KP № 5 (відповіді на запитання) за розділом «3 літератури XX ст.»


475

70.

Урок-підсумок.


477