9 КЛАС
Твори з української літератури
МАРКО ВОВЧОК

Шкільний твір на тему - Антикріпосницька спрямованість повісті Марка Вовчка „Інститутка”

А щоб збудить

Хиренну волю, треба миром

Та добре вигострить сокиру —

Та й заходиться вже будить.

Т. Г. Шевченко

Кожного разу після прочитання літературного твору довгий час перебуваю під враженням від подій, вчинків і характерів літературних героїв. Образи багатьох з них залишаються в пам'яті як найвищі взірці благородства, мужності, витривалості.

Таким ідеалом для мене стали герої повісті Марка Вовчка „Інститутка”.

Устина в Катря, Прокіп і Назар готові дорогою ціною і навіть своїм життям заплатити за волю; вони є живим втіленням волелюбного характеру українського народу, його мужності, віри в світле майбутнє. Автор нагадує про одвічні традиції боротьби народу за волю, закликає виступити із зброєю за неї оспівує непереможність визвольного руху.

Символом волелюбності витупає в повісті проста селянська дівчина — Устина, антиподом волелюбності виступає панночка. Марко Вовчок аристократизмові походження протиставила аристократизм духу.

Письменниця з великою правдивістю змалювала тяжке становище кріпаків і вирила та засудили паразитичний спосіб життя тогочасного панства. Найкраще це показано на образах Устини і панночки.

Устина — це жінка-кріпачка, яка зазнала багато горя на своєму віку ще з дитинства вона залишилася сиротою і виховувалася в чужих людей, а коли підросла, то її забрали до панського двору. Там, Устина відчула весь тягар кріпосницької неволі. А тому її заповітною мрією була воля „Колиб воля, заспівав би так, щоб і на селі лунало...” — говорила вона. Усе життя Устина виривалась до волі, хоча не знала, як її здобути.

Проте волелюбність Устини пасивна, дівчина тільки мріє про свободу, покірна панам, навіть не сміє заспівати і терпляче зносить знущання розбещеної інститутки. Навіть після того, як молода пані душила молоду кріпачку, а тара ще й стусонула ногою, після чого Устина цілу весну одлежала, вона не тримає зла на свого ката, тільки лагідно дивується: „Таке молоде, а таке немилосердне, Господи: „Добре серце дівчини все працює”.

Устина щира й привітна в поводженні з людьми. Вона з повагою ставиться до бабусі-кріпачки, уважна до неї, стає на її захист, коли панночка починає бити бабусю. У місті Устина співчутливо ставиться до старенької хазяйки, допомагає їй чим може. А інститутка презирливо й зневажливо ставиться до селян-кріпаків і бідніших за себе, знущається з них. „Люди прокидались і лягали, плачучи, проклинаючи, — пише письменниця. — Усе пригнула по-своєму молода пані”. Устина неписьменна, але в неї багатий життєвий досвід, вона спостережлива, може робити правильні висновки з побаченого і пережитого, добре розбирається в людях. Панночка, хоч і закінчила інститут, ніяких знань не придбала.

Устина спостережлива, уважна, але ще більше приваблює глибиною та щирістю почуттів. Одружившись із Прокопом, вона стає ніжною дружиною й чутливою подругою, залишається на все життя вірною своєму коханому, якого за непокірливість поміщиця наказала віддати в солдати.

Зовсім інша інститутка. Випещена й розніжена, вона не здатна на глибокі й щирі почуття.

Якщо порівняння Устини з поміщицею перенести на кріпаків і панство в цілому, безсумнівною є моральна вищість людей праці над кріпосництвом.

Автор підкреслює: навіть освічений кріпосник залишається експлуататором.

Т. Г. Шевченко, ознайомившись з „Народними оповіданнями” Марка Вовчка, назвав її, письменницю, „обличителем жестоких людей неситих”.

Марко Вовчок і в інших своїх творах наголошує на тому, яким соціальним злом для людини були кріпацтво, рекрутчина, показує прагнення людей до волі і боротьбу за визволення від кріпосницького гніту, звеличує борців проти гнобителів.