Засудження лицемірства, крутійства сільської верхівки в образах виборного і возного - І варіант - ІВАН КОТЛЯРЕВСЬКИЙ - 9 клас

Найкращі учнівські твори

Засудження лицемірства, крутійства сільської верхівки в образах виборного і возного - І варіант - ІВАН КОТЛЯРЕВСЬКИЙ - 9 клас

В українському сільському середовищі вже наприкінці XVIII — на початку XIX століття стали з'являтися люди, що відривалися від своїх коренів, від праці батьків, а займали якісь посади і таким чином намагалися вознестися над простими людьми. Це призводило до падіння моралі, забуття рідної мови, деградації. Такими є возний і виборний у п'єсі „Наталка-Полтавка”  І. Котляревського.

Возний пишається своєї писемністю і вважає себе вищим за селян. Микола говорить про нього: „...бач, возний — так і бундючиться, що помазався паном”. А насправді завдяки своїй письменності він не стільки став освіченою людиною, скільки навчився обманювати і брати хабарі, які він називає „винужденим подарочком”. Він вчить виборного брехати, лицемірно пояснюючи, що брешуть усі: „Блаженна лож, когда биваеть в пользу ближніх, а то біда — теє-то як його — що часто лжем ілі ради своєї вигоди, ілі на улад других”. Але насправді він не приховує, що збагачується на чужій біді, беручи хабарі від просителів і при рекрутському наборі. Яскраво характеризує його пісня Сковороди, яку він перекрутив відповідно до своїх поглядів. Отже, своє крутійство він пояснює тим, що „хто ж єсть на світі, щоб був без гріха?”

Якою перекрученою є мораль возного, такою перекрученою є і його мова. Він розмовляє у стилі канцелярських паперів і навіть не може освідчитися у коханні, як нормальна людина. Одружитися — це „без оторочок, волокита, проторов і убитков получити во вічноє і потомственное владєніє” свою дружину.

Виборний, хоч, за характеристикою Миколи, і є „добрим чолов'ягою”, але дуже хитрий, „як лисиця, і на всі сторони мотається; де не посій, там і уродиться, і уже де чорт не зможе, то пошли Макогоненко, зараз докаже”. Йому не подобається наука виборного про те, що треба вміти увертатися і брехати: „Брехать і обманювати других — од бога гріх, а од людей сором”. Виборний добре знає і поважає селянську мораль. Але на ділі виявляється не меншим крутієм, ніж возний. Він вміло вмовляє Наталку одружитися з возним, використовуючи її любов до матері, хоч добре знає про її любов до Петра.

Але ні возний, ні виборний не є абсолютно негативними персонажами, бо вчинок Петра здатний був розчулити їх. Тому п'єса закінчується щасливо.





Віртуальна читальня Української літератури для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали доступні за ліцензією Creative Commons — «Attribution-NonCommercial»

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.