Українська література - шкільні твори - 2024

Змалювання одвічного прагнення народу до волі в історичній драмі «Свіччине весілля» Івана Кочерги

Всі публікації щодо:
Кочерга Іван

Варіант 1

Коштовною перлиною серед багатьох п’єс українського драматурга Івана Антоновича Кочерги вважається історична драма «Свіччине весілля». Прагнення письменника опанувати дух своєї неспокійної епохи найвищою мірою втілилося саме в цій драматичній поемі з нашого далекого історичного минулого. Нею автор продовжував оспівувати ідеал краси, до якого неодноразово звертався у своїй творчості, проте улюблена автором ідея у цьому творі духовно визріла, набула нових значень і гармонійно поєдналася з благодатним життєвим матеріалом.

Увагу Кочерги привернула згадка в грамотах литовських князів від 1494 та 1506 років про заборону палити світло в житлах киян, викликану нібито небезпекою пожеж. Ця заборона тривала близько півтора століття, аж поки її скасував новий король Сигізмунд.

Такий вихідний матеріал дав драматургові змогу реконструювати життя середньовічних українців. Працюючи над цим творінням. Кочерга використав право історичного письменника доповнювати документальні свідчення власними припущеннями, які мали узгоджуватися з духом зображуваної доби. Критики навіть були приголомшені тим, якою суголосною актуальним питанням і ученої доби виявилася п’єса, присвячена подіям чотирьохсотлітньої давності. Сам драматург зазначав: «Суть не в близькості хронологічній, а в тому, щоб п’єса зачеплювала у глядача ті струми, викликала ті емоції або спогади, які в ньому сьогодні особливо відчутні».

На сторінках твору перед нашим зором проходить ціла галерея ремісників. І всі ці персонажі окреслені не однозначно, вони виступають як живі повнокровні люди. Ремісники 12 цехів — могутній кожум’яка Чіп, осліплий ювелір Передерій, цехмайстер Капуста, кравець Коляндра, бублейниця Тетяна єдині у визвольному пориві, любові до свого ремесла, до рідного міста, в умілості та людській гідності. Як і всі українці, прагне до волі «зем’янин Звенигородський», ватажок козаків Кмітич, який серед литовських феодалів підносить сміливість козацьких захисників українського півдня.

Серед київських ремісників загрозливо визріває протест проти сваволі воєвод та урядників, проти своїх землячків-боягузів, ласих на кинутий воєводою шматок.

Особливо широко, з розмахом намальовані постаті нескореного зброяра Івана Свічки та його нареченої Меланки.

Іван Свічка — народний умілець, керівник повсталого київського Подолу. Визначальними рисами характеру цього відважного майстра цеху зброярів є благородство моральних принципів і відданість трудовому люду. Його слова: «Я не боюсь ні смерті, ні тортур…» свідчать про його готовність не вагаючись покласти життя за свій народ. Таким чином автор підкреслює єдність особистих інтересів Івана з інтересами загальнонародними. Так, ми бачимо, що Свічка зворушливо ставиться до своєї коханої, але він наголошує: «… лише тоді весілля справлю я своє, як все Подольє свічками засяє». Давно жив і боровся Іван Свічка. Але такі його риси, як правдивість, мужність, безкорисливе служіння загальній справі й сьогодні заслуговують пошани. А його взаємини з Меланкою, пройняті благородством, щирістю, незрадливістю почуття, гідні наслідування.

Головні персонажі твору поставлені у центр гострих протиборств і межових ситуацій. Долання Іваном перешкод у боротьбі за повернення киянам світла виявляє в ньому героїчні риси. Герой уміє взяти гору в чесному поєдинку з сильним ворогом — Ольшанським, не гне гордої шиї і перед Воєводою. Цей захисник української правди проголошує:

І свічки мирної не варта та країна,

Що в боротьбі її не засвітила.

Цей молодий хлопець символізує історичну волелюбність кращих синів України. Він розуміє неминучість боротьби із завойовниками й тому переконує свою дівчину Меланку в марності сподівань на милість завойовників:

Амінь, Меласю, — тільки що ж робить,

Коли добром ніхто не дасть нам світла —

Його здобути треба — не молить,

Бо без борні нікчемні всі молитви.

Постать нареченої Івана, Меланки, осяяна в драмі символічним образом вогню, палахкотінням свічок. Ця дівчина лагідна і безборонна, вона зберігає вірність коханому, щиро турбується про хвору матір. У неї немає тієї рішучості й наполегливості, які властиві запальному зброяреві в боротьбі за громадські інтереси але в годину небезпеки ця тендітна дівчина здатна на виняткові вчинки. Аби урятувати милого, вона проявляє дійсно лицарську мужність і відвагу. Таким чином вона також стає активною учасницею антифеодального народного руху, який очолив її коханий.

Звичайно, Іван Свічка — особа не історична, але письменник, маючи багатий дар творчого вимислу, на основі художнього узагальнення зумів створити історично правдивий і типовий образ мужнього і непохитного борця за кращу долю народу. А його кохана — Меланка — дівчина високого морального обов’язку, здатна на самозречення, — «поетичний символ України», як зазначав Іван Кочерга у передмові до цього твору, «символ незгасності багаття її волі та культури».

Поєднання історичної правди з вимислом і художньою правдою, перше в драматургії України відтворення середньовіччя та життя ремісних цехів, які стали на чолі боротьби за національну незалежність і соціальну справедливість, визначили оригінальність цієї драматичної поеми, а провідною ідеєю у «Свіччиному весіллі» стала ідея всенародного визвольного руху, боротьби за кращу долю й людські права, яка підпорядковувала собі мотив помсти за «лупецтва» та наругу феодалів.

Тематичне новаторство та гуманістичний пафос, національна ментальність характерів, ліричний струмінь драматичної поеми, високо психологічне розкриття характерів героїв забезпечили «Свіччиному весіллю» гідне місце в золотому фонді драматургії України та славну сценічну історію.

За словами критика Євгена Плужника, Іван Кочерга дійсно був «з тих багатих душ, що вміють Всесвіт слухати з кімнати». Своїми її історичними драмами «Свіччине весілля», «Алмазне жорно», «Яроcпав Мудрий» Кочерга не тільки говорив про славне, хоча й складне минуле нашої країни, а й був суголосний з думками та ідеями сучасного йому дня. Тому твори Івана Кочерги не втратили актуальності й зараз.

Варіант 2

З-поміж усіх творів Івана Кочерги найбільший успіх спіткав ті, що торкаються історичного минулого України: «Фея гіркого мигдалю», «Алмазне жорно», «Ярослав Мудрий», «Свіччине весілля» Драми є вдалим поєднанням історичної достовірності та художнього вимислу. У скарбниці нашої минувшини драматург знаходив часточки, з яких потім майстерно будував твір.

Певну епоху зображення суспільного життя в драмах Кочерги виокремити не можна: автор послідовно торкнувся різних періодів н історії нашого народу. Наприклад, в «Алмазному жорні» описана кривава розправа над учасниками Коліївщини, «Фея гіркого мигдалю» — комедія з часів кріпаччини, але соціальні мотиви тут нечіткі. Особливої уваги заслуговують драматичні поеми «Ярослав Мудрий» і «Свіччине весілля», бо вони є достовірними джерелами пізнання колишньої дійсності українського народу.

У передумові до п’єси «Свіччине весілля» Іван Кочерга розповідає, як колись випадково зіткнувся з мотивом «заборони світла». Він зацікавив драматурга та наштовхнув на створення образу боротьби України за волю через змалювання боротьби людей за світло. У творі згадуються дві грамоти литовських князів, які забороняли ввечері та вночі світити в оселях простих киян. Порушників закону карали. Грамота 1506 року скасувала заборону світла, проте, намагаючись вислужитися, воєвода приховує князівське розпорядження, що викликає протест киян. Боротьбу за світловолю очолила найбільш свідома частина населення — ремісники. На фоні цього конфлікту з’являється вигаданий автором образ дівчини Меланки, який символізує Україну, що «з тьми віків та через стільки бур» змогла пронести чистоту душі, прагнення любити та бути вільною. Проте смерть дівчини не стосується долі країни, навпаки, драматург підкреслює, що вона стала могутнім поштовхом до нового бою. «Свіччине весілля» — по суті поетична назва визвольного руху XV—XVI століть, невмируща пам’ятка про героїчні подвиги наших співвітчизників.

Іншим твором, що побудований на основі реальних подій, є драматична поема «Ярослав Мудрий». У ній автор вперше звертається до образу історичного діяча. Ярослав Мудрий постає хоч і суворим, але талановитим політиком. У творі викладені події 1030—1036 років, коли великий князь приборкує міжусобні чвари на київських землях, відбиває навалу печенігів. Особлива доля героїв тісно переплітається з долею цілої слов’янської землі. Ярослав Мудрий змальований у п’єсі не лише як мудрий державний діяч, а й як людина, що має свої слабкості. Але князь намагається придушити особисті почуття, щоб віддати всі сили для досягнення високої мети — забезпечення мирного, щасливого життя на соборних землях Київської Русі. Жоден із методів, які використовує «господин» задля виконання поставленого завдання, не засуджується автором. Всі дії виправдовує кредо Ярослава Мудрого — «раніш закон, а потім благодать». У цьому творі драматург доводить, наскільки могутньою силою є люди, об’єднані почуттям патріотизму. Любов до Батьківщини — визначальна риса характеру кожного з персонажів: і реальних історичних осіб, і створених за допомогою художнього домислу героїв.

Драматичні поеми Івана Кочерги допомагають сучасникам пізнати історичне минуле, відчути зв’язок між поколіннями, а головне — навчитися любити рідну землю, цінувати її красу, насолоджуватися кожною хвилиною, проведеною в Україні.

Варіант 3

Увагу багатьох митців привертало і продовжує привертати славне минуле України. Серед письменників XX століття особливо хочеться виділити Павла Загребельного та Івана Кочергу. І якщо Павло Загребельний продовжував кращі традиції історичного роману, то п’єси Івана Кочерги, за словами Кіндрата Сторчака, вперше в історії українського театру розкрили хвилюючу сторінку минулого життя нашого народу, що було новим для української драматургії.

Однією з найкращих драм Кочерги є п’єса «Свіччине весілля». З метою возвеличити вічне прагнення українського народу до волі, ідею боротьби за свободу і незалежність драматург звернувся до подій чотирьохсотрічної давнини. Так, у сюжетній основі твору — реальна заборона литовськими князями, що у шістнадцятому столітті поневолили Україну, світити вночі світло в Києві.

Київські ремісники усвідомлюють, що шлях до світла, до волі пролягає через збройну боротьбу. Ідейна мета п’єси висловлена в словах зброяра Івана Свічки:

Коли добром ніхто не дасть нам світла,

Його здобути треба — не молить,

Бо без борні нікчемні всі молитви.

І свічки мирної не варта та країна,

Що в боротьбі її не засвітила.

Образ волелюбної України втілено в образі сліпого золотаря Передерія, який, гинучи в бою за загальну справу, відчуває себе щасливим:

…Брати… яке ж це щастя,

Що довелось за Київ… і мені…

Убогому каліці… чесно… вмерти.

Іван Кочерга в п’єсі стверджує думку, що не можна перемогти чого народу, який прагне до волі і бореться за неї, хоча інколи ціна буває дуже високою. Так у п’єсі, намагаючись врятувати коханого, гине прекрасна дівчина Меланка — ніжний образ чистої душі. Меланку можна порівняти із трепетним вогником свічки, який несла дівчина в ту страшну ніч, аби врятувати Івана. Потім цей слабенький вогник розгорівся полум’ям боротьби. Сам І. Кочерга у передмові до драми писав, що образ Меланки є «поетичним симполом України, що «з пітьми віків та через стільки бур» пронесла незгасним живий вогник своєї волі і культури».

Майстерно змалював драматург і збірний образ київських ремісників, яких об’єднувало незадоволення забороною користуватися світлом. Всі вони піднялися на боротьбу за свої права, за свою свободу, за своє майбуття.

Суть свого твору визначив сам Іван Кочерга в передмові до п’єси. Він писав: «Коли я випадково натрапив на мотив «заборони світла», мотив, що й послужив темою для цієї драми, мене захопила в ньому можливість… на цьому мальовничому тлі створити узагальнений образ боротьби України за свою волю і самобутню культуру».

Варіант 4

Івана Антоновича Кочергу завжди цікавила історична тематика. Вивчаючи документи минулих століть, невтомний дослідник ретельно відбирав будь-які цікаві факти, що підтверджували потяг українського народу до свободи, його нездоланність, чесність, які переконували в тому, що наш народ вартий прекрасної долі.

Зацікавили письменника грамоти литовських князів, що на той час володіли Києвом, від 1494 і 1506 років, у яких є коротенька звістка про те, як київські воєводи забороняли засвічувати світло. Робилося все це немовби з протипожежних міркувань (згадаймо дерев’яні будівлі), і за непослух стягався великий штраф. Та насправді це стало ще одним способом поневолення вільних цехових майстрів. Ця заборона тривала не менше п’ятнадцяти років, як свідчать документи, а скасував її вже новий король Сигізмунд у 1506 році.

Київські ремісники наполегливо боролися проти литовських князів за світло і за свої людські права. Мирним шляхом спочатку прагнули вони розв’язати конфлікт, відправляючи до двору воєводи Свічку і заповідаючи йому:

Ім’ям киян рішуче вимагай,

Щоб одложив безглузду заборону,

Щоб привілеї наші повернув

І світло дав світити.

Ускладнюється їхня боротьба тим, що документи надійно зберігаються і ніхто їх робочому люду не віддасть. Та є ще відчайдушні сміливці, які здатні на подвиг. Зброяр Іван Свічка ставить собі за мету викрасти з двору литовського воєводи грамоту, яка засвідчує Магдебурзьке право, запроваджене в Києві:

Життя не пошкодую, а привілеї наші поверну!

Коли це вдається йому, радіє весь народ, всі цехи робітничого міста, гучно хочуть вони відсвяткувати весілля зброяра з Меланкою, та не судилося святкувати. Свічку заарештовують. Рішуча і смілива наречена йде рятувати коханого, але непосильне завдання ставлять перед нею пани: пронести через усе місто в бурю свічку, по згасивши вогника ні на мить. Меланка гине в цій подорожі, але її вчинок стає поштовхом до всенародного повстання робітників під головуванням Івана Свічки, обурених свавіллям воєводи, литовських феодалів і своїх земляків-підлабузників, таких як війт київський Шавула або писар Козеліус. Із маленького вогника мерехтливої свічки розгоряється полум’я повстання, бо всі розуміють справедливість слів зброяра:

І свічки мирної не варта та країна,

Що в боротьбі її не засвітила!

Знає народ, що виступає за праве діло, тому так упевнено виголошує Іван Свічка:

Немає в світі бурі, щоб огонь

Могла задути вічний та правдивий.

Повстанці здобувають собі вогонь, який символізує свободу, силою, «бо без борні нікчемні всі молитви». Боротьба киян стала свідченням незнищенності народного духу, який не припускає будь-якого гноблення. Жертва Меланки завжди буде жити в пам’яті народній. Ця тендітна дівчина, «орел», за характеристикою кравця Коляндри, показала киянам, скільки сил приховано в кожній людині, якщо вона вступається за погноблених.

Поетичний образ світла втілює авторський задум про одвічний потяг народу нашого до волі. Ідея письменника яскраво світить з рядків:

…Не загасити світла,

Що з тьми віків та через стільки бур

Проніс народ відважний і свобідний!