Всі публікації щодо:
Зарубіжна література

Творчі роботи наших відвідувачів

ШЛЯХ ЖУЛЬЄНА СОРЕЛЯ ДО ГІЛЬЙОТИНИ ( ЗА РОМАНОМ Ф.СТЕНДАЛЯ “ЧЕРВОНЕ І ЧОРНЕ“)

Не думайте, я не проявлю малодушності.

Я помстився за себе. Я заслуговую смерті,

Ось я, беріть мене. Моліться за мою душу…

Шіллер

Фредерік Стендаль належав до письменників ХІХ століття, які писали свої твори в епоху реалізму. У романах та повістях, які будувались з матеріалу дійсності, автори відображали психологію людини, формування особистості під впливом різних обставин. За життя Стендаля як письменника оцінило небагато людей, та серед них були Бальзак, гете, пушкін. Більшість вважала його творчість “осколком минулого століття“.

Роман “Червоне та чорне“ був написаний у 1830 році. І саме тоді він прославив ім'я Фредеріка Стендаля як провісника соціально-психологічної прози. Роман Створювався на основі дійсного життєвого випадку. Одного разу Стендаль у “Судовій газеті“ натрапив на такий матеріал : у грудні 1827 року Гренобльський суд слухав справу Антуана Берте, сина коваля, домашнього вчителя в дворянських сім'ях, який стріляв у матір своїх учнів. Ця історія стала чудовим матеріалом для майбутнього твору.

Отже, головний герой роману Стендаля “Червоне і чорне“ -- Жульєн Сорель, син теслі. Він народився і виріс у провінційному містечку Вер'рі. Юнак не був схожий на своїх братів. Замість фізичної праці віддавав перевагу читанню книжок. Він ненавидів свою родину, а ті, в свою чергу, зневажали Жульєна. Папаша Сорель вважав молодшого сина “обузою“ для себе. Рідні грубо ставилися до нього, і, мабуть, саме через це він виховав у собі почуття недовіри до оточуючих.

Новим етапом у долі Жульєна стає проживання в домі мера, де герой знайомиться з пані де Реналь. У серці молодої людини прокидається кохання. Воно пробуджує в душі молодика самовідданість та ніжність, яких до тієї миті він не знав. Він без залишку віддається незвіданному почуттю. Логічні роздуми Жульєна призводять до припущення, що бути щасливим означає мати багатство і владу. Але любов руйнує всі ці хитросплетіння розуму. І лише пізніше,забувши про свою гординю, занурившись у потік ніжності, жульєн пізнає справжнє щастя.

У семінарії, куди потрапляє згодом Сорель, він бачить лише лицемірство та фальш. Обіцяючи своїм учням порятунок на небесах та ситість на землі, ієзуїти готують сліпих у своїй старанності служителів церкви.

Після навчання в семінарських келіях Сорель волею долі був закинутий у вищий світ Парижу, де панують свої звичаї і погляди. Юнак стає особистим секретарем та бібліотекарем маркіза де Ла-Моля. Жульєн відчуває надмірне та презирливе ставлення до себе оточуючих. Не може не викликати захоплення ставлення Сореля до титулованих чинів. Як він зневажає тих бідних розумом і духом, які гордяться лише своїми предками, багатством, відомим родом, а не особистими якостями!

Жульєн закохує в себе аристократку і гордячку Матильду де Ла-Моль. Він відчуває моральне задоволення, тому що отримав перемогу над особою з вищого світу. І ця марнославність вища за кохання.

Безглуздий постріл у пані де Реналь в церкві обриває поступове самопізнання. Воно розкривається у стихійній душевній кризі. У душі Сореля руйнується віра в найдорожче, у незаплямовану та потай богоутворюючу святиню. Спроба героя вбити кохану жінку -- це одночасно і спроба самознищення, яка приводить його до гільйотини. Очікуючи на страту, Жульєн переживає очищення. “Ні, тут панують тваринні вдачі спритних рвачів“, - такий вирок устами підсудного Сореля виносить життєвому устрою цілої історичної епохи Стендаль.

“Червоне і чорне“ -- не тільки історія краху безсоромного ловця щастя. Це трагедія людини, яка запізнилася народитися. Трагедія в тому, що Сорель з минулого позичив собі кодекс честі, але дійсність привела його до безчестя. Своїм пострілом і подальшим існуванням Жульєн Сорель відкидає від себе всю брехню, яку раніше приймав за правду. Велика істина відкривається перед ним в останні дні життя. Вона полягає в тому, що щастя у звичайних почуттях, в умінні кохати і прощати, в душевному теплі, в любові до ближнього.

Та все пропало… І Сорель гідно й спокійно несе свій хрест. Але, на думку автора, саме такі постаті, як Жульєн Сорель, своєю загибеллю примушують замислитися над сенсом людського життя.

Петров Олександр