Українська література: комплексне видання для підготовки до ЗНО 2020

ДОДАТОК 1

Для кращого закріплення основного матеріалу можна використовувати узагальнену таблицю програми ЗНО з української літератури

Автор

(псевдонім)

Назва

Жанр

Тема

Ідея

Головні герої

Особливості

-літературний напрям

- присвята

-віршовий розмір та ін.

Маруся

Чурай

„Засвіт

встали

козачень

ки”

історична

пісня

зображення походу козаків, розлучення хлопця з матінкою і коханою

козак, його матір, дівчина Маруся

побудована у формі діалогу.

„Віють вітри, віють буйні...”

пісня

страждання Марусі, яка вірно чекає коханого

1. Котляревський ввів до „Наталки Полтавки”

Невідомий

„Слово про

похід

Ігорів”

поема

(автор

називає

„словом”,

„піснею”,

„повістю”)

невдалий похід новгород-сівер- ського князя Ігоря на половців 1185 р.

заклик руських князів до єднання для спільної боротьби проти ворогів

Князі Ігор, Святослав Всеволод, Ярослав- на, половці, Овлур, Гзак, Кончак, Святослав Київський

Г. Сковорода

„De

libertate”

вірш,

громадянська,

патріотична

лірика

роздуми про найголовнішу цінність життя - волю

-літературний напрям - бароко;

- переклад - „Про свободу”;

- взірець борця за свободу –

Б. Хмельницький;

-віршовий розмір - дактиль

„Всякому місту звичай і права”

вірш

зображення тогочасного життя

засудження нечесного життя, оспівування чистої совісті як найвищої людської цінності

використаний І. Котляревським у п'єсі „Наталка Полтавка”

„Бджола та Шершень”

байка

тема суперечності між трудовим способом життя та паразитичним існуванням, яка розкривається через алегоричні образи

праця має стати для людини природною потребою і „найсолодшою поживою” (ідея „сродної” праці)

Бджола, Шершень

1. Котляревський

„Енеїда”

бурлескно-

травестійна

поема

мандри Енея від Трої до латинської землі (мандри запорожців у пошуках місця для нової Січі)

уславлення козаччини, історичного минулого українського народу, утвердження національної самосвідомості українців

Еней, троянці Низ та Евріал, боги: Дідона, Ацест, Евандл, Еол, Зевс, Венера та ін.

- 1-й твір нової української літератури;

- в основі „Енеїда” Вергілія;

- літературний напрям - реалізм;

- віршовий розмір - чотиристопний ямб

„Наталка

Полтавка”

п'єса

(малоросійська опера)

драма кохання бідної селянської дівчини, яка відстоює своє право на щастя

піднесення моральних якостей людей з простого народу, засудження покірності долі

Наталка, мати Наталки Горпина Терпилиха, Петро, Микола, возний Тетерваковський та виборний Мако- гоненко

- 1-й драматичний твір нової української літератури („праматір українського театру” -І. Карпенко-Карий)

- у творі більше 20 пісень

Г. Квітка-

Основ'яненко

„Маруся”

соціально-

побутова

повість

кохання Марусі та Василя

піднесення краси почуттів простої людини

Наум Дрот, Настя Дрот, Маруся, Василь

- літературний напрям - реалізм, сентименталізм

Тарас

Шевченко

„Гайда

маки”

ліро-епічна

романтична

поема

героїчного

характеру

боротьба українського народу проти польсько-шляхетського панування в Україні; змалювання картини народного повстання 1768 р. під назвою Коліївщина

заклик до єднання

слов'янських

народів

Максим Залізняк, Іван Гонта, Ярема Галайда, Оксана

- найбільша поема Т.Шевченка

- має 2 вступи, 11 розділів, епілог

*

„Катерина”

поема

доля скривдженої жінки-матері у тогочасному суспільстві

гнівний осуд панської розбещеності, співчуття жінці-матері

Катерина, москаль Іван, батько, мати

-літературний напрям - реалізм;

- перший твір, у якому поет звернувся до теми жінки-покритки І ширше - жінки-матері

„І мертвим, і живим, і ненарож- денним...”

послання

Критика української еліти, байдужої до своєї мови, історії, батьківщини

заклик до соціального примирення заради відродження нації

мертві - минулі покоління українців; живі - сучасники Шевченка; ненароджені-далекі нащадки

„Сон” („У всякого своя доля)

сатирична громадянсько- політична поема (автор, підзаголовок- комедія)

подорож ліричного героя царською Росією (три картини - Україна, Сибір, Петербург), зображення й протиставлення нещасного життя народу і життя вельмож, царів

засудження аморальності й паразитизму господарів країни, заклик до самоусвідомлення народу, пробудження його національної гідності

- прийом антитези в кожній „картині”: рай - пекло;

- прийом сну

„Кавказ”

поема

зображення загарбницької політики російського самодержавства

засудження загарбницької політики російського самодержавства, заклик до боротьби поневолених народів, схвалення мужньої боротьби горців за свою незалежність

кавказькі народи, загарбник

- присвята - Якову де Бальмену

- Прометей - символ нескореного народу, орел - символ влади

„Заповіт”

політична

лірика

доля Т. Шевченка (ліричний герой) і доля України; патріотичні почуття відповідальності за Україну, натомість байдужість за власну долю

- збірка „Три літа”

- віршовий розмір - хорей

Пантелеймон Куліш

„Чорна рада”

історичний

роман-

хроніка

зображення доби Руїни, події в Ніжині 1663 р., боротьба за владу у верхівці українського козацтва після смерті Богдана Хмельницького

утвердження думки про необхідність національної злагоди українців

Яким Сомко,

Іван Брюховецький, Шрам, Черевань, Гвинтівка, Кирило Тур, Леся, Божий чоловік, Пугач, Тарас Сурмач, Василь Невольник

- перший український історичний роман

Іван Нечуй- Левицький (Іван

Левицький)

„Кайдашева сім'я”

соціально-

побутова

повість

зображення картин дрібновласницького побуту українського села в середині XIX ст. на прикладі родини Кайдашів

показ згубного впливу дріб'язкових стосунків на злагоду в родині;

засудження дрібновласницьких інтересів

Омелько Кайдаш, Маруся Кайдашиха, Карпо і Лаврін - сини, Мотря і Мелашка - невістки

- перша соціально-побутова повість в українській літературі

Панас

Мирний

(Панас

Рудченко)

та Іван

Білих

„Хіба ревуть воли, як ясла повні?”

соціально- психологічний роман

доля Чіпки Варениченка;

історія села Піски

засудження жорстокості суспільства, яке породжує кривавих бунтарів; заперечення боротьби з несправедливістю через злочин

Чіпка Варениченко, баба Оришка, Мотря, Галя, Явдоха, Лушня, Матня і Пацюк, Дід Улас, Грицько Чупру- ненко, Максим Гудзь, Христя

-історія написання: нарис „Подоріжжя від Полтави до Гадячого” - повість „Чіпка” - роман „Хіба ревуть воли, як ясла повні?” („Пропаща сила” в першій редакції);

- напрям - критичний реалізм

Іван

Карпенко-

Карий

(Іван

Тобілевич)

„Мартин

Боруля”

трагікомедія (автор - комедія в 5 діях)

дворянство як міф про краще життя

автор засуджує підміну особистісних цінностей сановою належністю

Мартин Боруля, Палажка, Степан, Трандалєв, Марися, Гервасій Гуляницький, Націєвський, Микола, Протасій

- автобіографічний характер

Іван

Франко

„Гімн”

громадянська

лірика

боротьба народних мас за світле майбутнє

віра у невмирущість суспільних ідеалів, які народ має захищати

„вічний революціонер”

- збірка „3 вершин і низин”;

- віршовий розмір - хорей

„Чого являєшся мені у сні”

інтимна

лірика

нерозділене

кохання

- збірка „Зів'яле листя”;

- віршовий розмір - ямб з пиріхієм

„Мойсей”

філософська

поема

останні дні життя і смерть біблійного пророка Мойсея, не визнаного своїм народом

заклик вірити у свій народ, його майбутнє, позбутися рабської психології й будувати нове життя

Датан і Авірон, Мойсей

- пролог і 20 пісень;

- віршовий розмір: пролог - ямб, інше-анапест

Михайло

Коцюбинський

„Тіні забутих

предків”

повість

показ життя гуцулів у чарівному світі гір та лісів, населених казковими істотами; стосунки природи і людини

оспівування кохання

Іван, Марічка, Палата, Юра

- С. Параджанов екранізував твір

„Intermezzo”

новела

перебування героя на відпочинку (митець і суспільство)

важливість ролі митця у суспільстві

Залізна рука города, Зозуля, Три білих вівчарки, Жайворонок, Сонце, Моя утома, Людське горе, Ниви у червні

-присвячений кононівським полям;

- напрям - імпресіонізм;

- сюжет безфабульний

Ольга

Кобилянська

„Земля”

соціально- психологічна повість

вічна влада землі над селянином

Парасинка, Докія, Івоніка, Марійка, Михайло, Сава, Рахіра, Анна, Тодорика, Петро

- біблійна тема Каїна та Авеля;

- присвята - батькові

Леся

Українка

(Лариса

Косач)

„Contra

spem

spero!”

філософська

лірика

роль митця в суспільстві, вираження громадянського й мистецького кредо поетеси

оптимізм людини в будь-яких ситуаціях

- переклад - „Без надії сподіваюсь”;

-збірка „На крилах пісень”; -віршовий розмір - анапест

„Лісова

пісня”

драма-

феєрія

драма-феєрія

зображення світу людини й світу природи в їх суперечностях та взаємопроникненні

обстоювання ідеї кохання, єдності людини з природою як основи гармонійного життя

„Той, що греблі рве”, Русалка, Потерчата, Водяник, Дядько Лев, Перелесник, Лукаш, Мавка, Килина, мати Лукашева

- композиція відповідає часовому простору дії драми, що відбувається протягом року (весна, літо, осінь, зима), але розв'язка спроектована в майбутнє

Микола

Вороний

„Блакитна

Панна”

вірш

пейзажна

лірика

краса весняної природи, її єдність з мистецтвом

Блакитна панна

- віршовий розмір - хорей

„Чари ночі”

інтимна

лірика

гімн коханню, молодості, красі

уславлення кохання як найпрекраснішого почуття

- віршовий розмір - ямб


Олександр

Олесь

(Кандиба)

„О слово рідне! Орле скутий!..”

громадянська

лірика

любов до рідної мови і заклик до її збереження

- збірка „Будь мечем моїм”;

- віршовий розмір - ямб

Павло

Тичина

„О панно Інно”

інтимна

лірика

нестерпна туга за втраченим коханням

- має автобіографічний характер

„Пам'яті

тридцяти”

громадянська

лірика,

вірш-

реквієм

зображення самопожертви заради Батьківщини

утвердження патріотизму і гуманізму, осудження жорстокості, терору, класової ненависті

Каїн, (символ вбивці, зрадника), тридцять мучнів-українців

В основі твору — дійсний факт: бій під Прутами 29 січня 1918 р.

- віршовий розмір - хорей

„Ви знаєте, як липа шелестить...”

інтимна лірика з пейзажними

картинами

світле почуття кохання весняної ночі

- віршовий розмір - ямб

Максим

Рильський

„Молюсь і вірю...”

філософська

лірика

клятва-обітниця жити, яку ліричний герой дає світові

- релігійні символи (молитва, віра,

дух);

- віршовий розмір - ямб;

- Рильський - неокласик

Микола

Зеров

„Київ-

традиція”

сонет

оспівування „золото голевого” вічного міста Києва як свідчення високої культури народу

утвердження незнищеності стародавнього Києва, культури, духовного життя народу

- віршовий розмір - ямб

- збірка „Сонети і елегії”

- неокласик

Микола

Хвильовий

(Микола

Фітільов)

„Я (Романтика)”

новела

змалювання моральних та ідеологічних пошуків головного героя під час революційних подій в Україні на початку XX ст.

розвінчання та засудження фанатизму у служінні диктаторській владі, зображення деградації особистості

Я, мати Марія, Андрюша, дегенерат, доктор Тагабат

- імпресіонізм;

- розповідь від першої особи


Юрій

Яновський

„Дитинство”

Новела

роману

„Вершники”

розповідь про дитинство Данила Чабана, майбутнього комісара партизанського батальйону („Батальйон Шведа”, „Шлях армії”)

нетлінна вартість національних основ буття, спадковість поколінь, духовна пам'ять

Малий Данило Чабан, його батьки, дідусь

- є другою новелою роману „Вершники”

Володимир

Сосюра

„Любіть

Україну”

соціально-

політична

лірика

усвідомлення поняття „Україна” для кожного українця;

вірш-заповіт поета своїм сучасникам і нащадкам

- віршовий розмір - амфібрахій

Валер'ян

Підмогильний

„Місто”

урбаністичний роман

намагання сільського хлопця Степана підкорити місто; навчання, літературна діяльність, стосунки з жінками підпорядковано цій меті

Степан Радченко, Левко, Надійка, Мусінька, Зоська, Борис, Рита

- „Розстріляне відродження”

Остап

Вишня

(Павло

Губенко)

„Моя

авто

біографія”

гумореска

розповідь про дитинство, батьків, родину, висвітлення свого життя у гумористичній, іронічній формі

„Сом”

усмішка

гумористична розповідь про сома, що жив у річці Оскіл

виховання любові до природи

збірка „Мисливські усмішки”


Микола

Куліш

„Мина

Мазайло”

комедія („політична комедія” - Ю. Лаврі- ненко)

зображення процесів українізації на прикладі родини Мини Мазайла

Мина, Рина, тьотя Мотя, Тарас і Мокій, Уля, Баронова- Козина

- „Розстріляне відродження”

Богдан-Ігор

Антонич

„Різдво”

філософська

лірика

таїнство різдвяного вечора

- наявні мотиви двох вір - язичництва і християнства;

- віршовий розмір - хорей

Олександр

Довженко

„Україна в огні”

кіноповість

зображення страждань України від фашистської навали під час Другої світової війни

осуд радянської влади як ворожої українському народові; утвердження ідеї невмирущості українців, їх високої моралі та волі до перемоги

родина Запорожців, Василь, Людвіг фон Крауз, Ернст фон Крауз, Максим Кравчина, Заброда, Христя Хутірна

- надруковано через 10 років після смерті 0. Довженка

„Зачарована Десна”

кіноповість

поєднання ліричних і філософських роздумів 0. Довженка з романтичним поглядом малого Сашка (письменника в дитинстві)

-автобіографічний характер

Андрій

Малишко

„Пісня про рушник”

інтимна

лірика,

пісня

звеличення материнської любові, символом якої є вишитий рушник

- віршовий розмір - анапест

Василь

Симоненко

„Ти знаєш, що ти - людина?”

філософська

лірика

роздуми письменника про швидкоплинність життя, протягом якого кожний повинен встигнути покохати, зробити добрі справи

заклик раціонально використовувати час, відведений на життя, поспішати жити

- віршовий розмір - амфібрахій

- шістдесятник

„Задивляюсь у твої зіниці”

патріотична

лірика

звеличення рідної землі, її історії

звернення до земляків - любити рідну землю і дбати про її майбутнє

- віршовий розмір - шестистопний ямб

Олесь

Гончар

„Залізний

острів”

новела з

роману

„Тронка”

розповідь про романтичну подорож закоханих Тоні і Віталика на старий залізний крейсер, яка мало не закінчилася трагедією

уславлення кохання, яке робить людину сильною та відповідальною за долю іншої

Віталик і Тоня

- новела роману „Тронка”

Григір

Тютюнник

„Три зозулі з поклоном”

новела

складність людських стосунків, нещасливе кохання, возвеличення любові, що вивищує людину над буденністю, очищає душу

возвеличення любові як найвищої загальнолюдської цінності

Марфа Яркова, Михайло,

Карпо Ярковий, Софія

- шістдесятник;

- три зозулі - символ любовного трикутника;

- присвята - „Любові Всевишній”

Василь Стус

„Як добре те, що смерті не боюсь я”

патріотична, філософська лірика

незламність, здатність залишатися людиною за будь-яких обставин

- віршовий розмір - ямб;

- Стус - дисидент

„О земле втрачена, явися!..”

громадянська

лірика

мрія про повернення на Україну із заслання

- віршовий розмір - ямб


Іван Драч

„Балада

про

соняшник”

модерна

балада

талант митця - бачити красу в повсякденні

-

- вірш написаний верлібром;

- основні образи - сонце і соняшник;

- шістдесятник

Ліна

Костенко

„Страшні слова, коли вони мовчать”

філософська

лірика

значення слова в житті людини; сутність поетичного мистецтва

- шістдесятник;

- віршовий розмір - ямб

„Українське

альфреско”

філософська

лірика

розрив живого зв'язку між селом та містом, між поколіннями

- віршовий розмір - ямб; -ілюстрація української казки

„Маруся

Чурай”

історичний роман у віршах

доля Марусі Чурай на тлі історичних подій XVII ст.

Маруся Чурай, Гриць Бобренко, Іван Іскра, Галя Вишняківна, Мартин Пушкар, Ярема Вишневецький, Северин Наливайко, мандрівний дяк-філософ

композиція побудована на прийомі ретроспекції (спочатку подія, потім те, що їй передувало)

Іван

Багряний

(Іван

Лозов'ягін)

„Тигролови”

пригодницький

роман

зображення тяжкої долі людини в тоталітарному суспільстві

перемога добра над злом

Григорій

Многогрішний ,

майор Медвин, Грицько Сірко, Наталка, Денис Сірко

автобіографічний характер

Євген

Маланюк

„Стилет чи стилос?”

філософська,

громадянська

лірика

роль митця, слова у суспільстві

- „Празька школа”, емігрант;

- віршовий розмір - ямб