Українська література. Довідник, тестові завдання. Повний повторювальний курс, підготовка до зовнішнього незалежного оцінювання та державної підсумкової атестації - Куриліна О.В. 2020


Балади
Усна народна творчість

Всі публікації щодо:
Фольклор

Балада (від латинського слова, що означає танцюю) - це ліро-епічна пісня сумовитого характеру з драматично напруженим сюжетом, у якій ідеться про фантастичні чи незвичайні події або життєві конфлікти. У центрі балади завжди індивідуальна, але суспільно значуща людська доля. Сюжет у баладі стислий, оповідь зосереджена довкола одного, але найважливішого вузла й ведеться швидко, без уповільнень (як це робиться в думах).

Для балади характерна напруженість, гострота, трагічність сюжету, висока емоційність, зображення однієї події з життя головного героя. Нетривалий час дії, стислість розповіді, основних дійових осіб - одна-дві. Будова вірша і строфи в баладі різна, але вільна. Балади співають як хором, так і соло. Оскільки балада тісно пов'язана з життям народу, то фантастичного в ній не так уже й багато, а містичного немає зовсім. Найвдаліші балади - про козацьке життя, про героїчну смерть на полі бою (“Смерть козака”, “Козака несуть”). Довершеністю вражають і балади “Бондарівна”, “Лимерівна”.

Є три види балад:

1) ті, у яких розкриваються поетичний світогляд народу, його міфологічні уявлення, світ його фантазій і розуміння природи. До них відносять найдавнішу групу балад про метаморфозу людини - її перетворення на рослини, тварин, птахів, на твердий камінь (“роса - дівчини сльоза”, “мати заклинає сина в явора”, “невістка стає тополею”). У цих баладах поступово формуються поетичні символи: калина - краса дівчини, береза - чистота, вода - кров, роса - сльози, тополя - печаль;

2) у суспільно-побутових баладах змальовуються взаємини між батьками і дітьми, братами і сестрами, розкриваються почуття кохання й ненависті, образи й ревнощі. З-поміж суспільно-побутових багато тих, у яких зникає фантастичне, а більше нахилу до реалізму, до конфліктів у побутових стосунках. Це балади про невістку, свекруху, тещу, зятя, батька, матір. Скривджені найдужче були невістки, які в мріях летіли до свого дому. У новіших суспільно-побутових баладах загострюються морально-етичні проблеми: дівчина отруює хлопця, щоб не кохав двох, осуд хлопця, що покинув дівчину з дитиною, брати мстяться за сестру. Сюжети багатьох цих балад лягли в основу сюжетів драматичних чи поетичних творів М.Костомарова, Л.Боровиковського, Т.Шевченка, М.Старицького тощо;

3) історичні балади є окрасою нашої пісенної поезії. Тут панівним у змісті є дух людини, ідея батьківщини, народні ідеали честі, геройства. Не просто відрізнити її від історичної пісні, але різниця є. Історична пісня відтворює конкретну історичну подію та особу, а балада дає узагальнення. Найбільше в цій групі балад про боротьбу проти турків і татар. Найчастіше йдеться про перебування в полоні і втечу з нього. Герої тут здебільшого не чоловіки, а жінки чи дівчата. Історична балада ставила свого героя на роздоріжжі: або панувати разом із завойовником, або залишатися вірним народові й своїй вірі з ярмом на шиї. Народним ставав герой, який не хоче панувати над своїм народом заради “лакомства нещасного”.







На нашому каналі стартував марафон підготовки до ЗНО з української літератури. В рамках якого ми кожного дня будем викладати відео з новим твором. Підписуйтесь на наш канал та приєднуйтесь до марафону.