Всі публікації щодо:
Фольклор

Уроки з української літератури 8 клас

Проблеми вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов'ю до рідної землі та становищем дружини турецького вельможі («Маруся Богуславка» )

Тема. Проблеми вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов'ю до рідної землі та становищем дружини турецького вельможі («Маруся Богуславка» ).

Мета: ознайомити учнів з думою «Маруся Богуславка», розкрити її тематику, звернути увагу на образ Марусі, її героїчний вчинок; розкрити проблему вибору героїні; удосконалювати вміння аналізувати образи; виховувати почуття патріотизму, риси справжньої людини.

Обладнання: аудіозаписи, ілюстрації до думи, збірка поезій Ліни Костенко.

Міжпредметні зв'язки: музичне мистецтво: опера М. Лисенка «Маруся Богуславка».

Хід уроку

І. Мобілізація уваги учнів. Мотивація навчальної діяльності.

1. Прослуховування фрагменту опери М. Лисенка «Маруся Богуславка».

2. «Зустріч з героїнею твору».

(Заздалегідь підготовлена учениця в образі Марусі Богуславки читає напам'ять вірш Ліни Костенко « Чадра Марусі Богуславки».)

Вузенька вуличка. Стіна, повита хмелем.

Татари сплять, сьогодні в них байрам.

Високий дуб, по-українськи — нелинь.

Святе письмо, по-їхньому — Коран

✵ Чого я тут? Ще й, кажуть, Богу слава,

Що я жива, що в мене муж паша.

А я — Маруся. Я — із Богуслава.

У мене є непродана душа.

О, як він любить, як він мене палить!

Як він мене цілує уночі!

Каблучки нанизав по дві на кожен палець.

Браслети на руках, на шиї дукачі.

I я ходжу, володарка темниці.

Скриплять у тиші двері за дверми.

Блищать очима слуги темнолиці,

Мені у ноги стелять килими.

Ох, килими, барвисті килимочки!

Фонтан, кальян і сльози на зорі.

Носила я і плахту, і віночки, —

Ну, як мені, чи гарно у чадрі?

І меч, і правда — цноти не жіночі.

Люблю чадру — і чорна, і густа.

Коли татарам брешуть мої очі,

Ніхто не бачить, як тремтять вуста.

Мого лиця не видно під чадрою.

Мій муж поїхав. Тоскно мені. Жду.

А то б я їм здавалася чудною, —

Чого я зблідла і куди іду.

Чого дивлюся в море, у тумани.

Чого, як тінь, блукаю уночі …

Бряжчать мені невільницькі кайдани,

А я шукаю сховані ключі.

3. Слово вчителя.

— Маруся Богуславка… Героїня щойно прослуханих творів та відомої народної думи, прочитаної вами удома. Хто вона? Чому, як тінь, блукає по палацу, раз у раз вдивляючись «в море у туман», чому ховає обличчя під чадрою, чому шукає сховані ключі? Перед яким моральним вибором стала Маруся Богуславка?

Про це ми й поговоримо на уроці.

II. Повідомлення теми й очікуваних результатів уроку.

1. Бесіда за питаннями (їх може ставити як учитель, так і учні один одному):

— Що ви дізналися про Марусю Богуславку з народної думи? Звідки вона родом? Хто її батьки?

— Як Маруся стала дружиною турецького паші?

— Про яке велике християнське свято вирішила нагадати дівчина полоненим козакам? Як ви думаєте, чому?

— Як поставилися козаки-невільники до Марусиної згадки про Великдень у рідному краю? Чому вони проклинають свою землячку?

— До яких сміливих і рішучих дій вдалася Маруся? Що спонукало її до героїчного вчинку?

— Як ви гадаєте, чи усвідомлювала дівчина, що буде жорстоко покарана за випущених на волю козаків?

— Чому ж тоді вона не скористалася можливістю повернутися на батьківщину, та ще й передала звістку батькові з проханням не намагатися її викупити?

— Чи справді єдиною причиною було те, що Маруся «потурчилась, побусурманилась» ? Поміркуйте, як би поставилися до дружини турецького паші в Україні.

2. «Займи позицію».

— Чи можна Марусю Богуславку назвати патріоткою? Доведіть свою думку.

(Учням пропонується стати біля відповідного з плакатів, розміщених у різних частинах класу: на одному написано «можна», на іншому — «не можна», — тобто «проголосувати ногами». Один-два учні з кожної групи повинні обгрунтувати свою позицію. Якщо після викладу різних точок зору хто-небудь з учнів змінить позицію, він має право перейти до іншої групи).

3. Літературознавча довідка.

— У літературознавстві досі точаться суперечки про те, чи Маруся Богуславка — вигаданий персонаж, чи, як і Роксолана — Настя Лісовська, дочка священика з Рогатина — є історичною особою.

Народні перекази стверджують, що приблизно у XVI столітті дочку священика з Богуслава разом з іншими її двома сестрами ординці забрали в полон. Дуже вродливу полонянку Марусю на невільничому ринку в Кафі придбали для знатного вельможі, багатого паші. Молода українка могла до кінця днів своїх жити в розкоші й багатстві, але трагічне становище невільників з рідного краю не давало спокою її сумлінню, й Маруся, вибравши сприятливий момент, випустила на волю 700 козаків, за що була покарана смертю.

Хоча ім'я героїні — Маруся Богуславка, її походження свідчить про те, що в основі думи лежить історичний факт, однак радше за все це узагальнений образ жінки-патріотки, що й на чужині знаходить можливість виконати свій обов'язок перед рідною землею.

А вживання назви міста Богуслав у думі про Марусю Богуславку можна вважати умовним, узагальненим, про що свідчать імена героїв інших невільницьких дум — Іван Богуславець (дума «Іван Богуславець» ) та Іван Богословець (дума «Сокіл і соколя» ).

4. Творче завдання.

— Чи сподобалася вам Маруся? Чим приваблює її образ сучасного українця?

Свої міркування викладіть у невеличкому творі-роздумі на тему: «Моє ставлення до Марусі Богуславки».

III. Підбиття підсумків.

IV. Домашнє завдання.

Прочитайте думу «Буря на Чорному морі» та намалюйте до неї ілюстрації.







На нашому каналі стартував марафон підготовки до ЗНО з української літератури. В рамках якого ми кожного дня будем викладати відео з новим твором. Підписуйтесь на наш канал та приєднуйтесь до марафону.