Всі публікації щодо:
Карпенко-Карий Іван

Новаторство І. Карпенка-Карого – драматурга

Основні свої твори Іван Карпенко-Карий писав у вісімдесяті рок. XI. ст. – у той час, коли в суспільстві відбулися великі зміни, набули розвитку капіталістичні відносини й почалося розшарування суспільства на класи, що дало про себе знати й в Україні.

Нові явища тогочасного життя найповніше та найяскравіше автор зображує у своїх творах, він виводить українську драматургію з кола хатніх, особистих проблем, головну увагу зосереджуючи на громадських питаннях і настроях, на економічному розвитку народного життя.

Новий матеріал вимагав нової жанрової форми, і Карпенко-Карий звертається до жанру „серйозної комедії“, збагативши не тільки ідейно-тематичну, а й жарову палітру української драматургії.

Нові соціальні типи зображено письменником у п’єсах: „Бурлака“, „Сто тисяч“, „Хазяїн“. Вони представляють яскравий тип „хазяїна“, різні обличчя багатоликого глитая, типи нових господарів, які відповідно до свого капіталу перебувають на певному щаблі соціальних сходів. Постаті новоявлених пузирів і калиток змальовано автором у всій оголеності їхніх комерційних інтересів, життєвих намірів і дій.

Найдосконаліше процеси наступу капіталізму на село, його руйнівну силу зображено в „серйозній комедії“ „Хазяїн“. Основний об’єкт зображення – „хозяйське колесо“ мільйонера Пузиря, яке охоплює всю систему тогочасного капіталістичного хазяйства. Автор простежує весь механізм цього „колеса“, закони, логіку й філософію життя тих, хто його обертає. Для Пузиря немає „ні сорому, ні честі“, він невибагливий у засобах досягнення наживи.

За такими ж законами й мораллю живуть і підручні Пузиря – Феноген і Ліхтаренко. У суспільстві експлуатації та наживи така поведінка була узаконеною. Такої оголеної соціальної критики й такого гострого викривального пафосу до Карпенка-Карого українська драматургія не знала.

Новаторськими були й авторські висновки до зображеного в драмі, які звучали не прямо, а опосередковано, через систему характеристик сюжетних ситуацій.

Новаторство автора доповнюється й новизною форми. Це „серйозна комедія“, яка характеризувалася відсутністю розважальних сценічних трюків, клоунади, а комізм досягався за допомогою слова. У центрі уваги – думка, передана в діалозі, розмові чи окремій репліці. Для драми того часу це було незвичним. Новаторство Карпенка-Карого виявилося в тому, що він топтав свою стежку в літературі, першим виступивши за межі усталеного шаблону.



На нашому каналі стартував марафон підготовки до ЗНО з української літератури. В рамках якого ми кожного дня будем викладати відео з новим твором. Підписуйтесь на наш канал та приєднуйтесь до марафону.