Твір на тему - Відображення прагнення народу до національної самостійності до волі в поемі І. Франка „Мойсей”

Твір на тему - Відображення прагнення народу до національної самостійності до волі в поемі І. Франка „Мойсей”

Однією з високохудожніх перлин української літератури є глибокопатріотична поема І. Я. Франка „Мойсей”, у кожному рядку якої – зболена душа автора за стражденну долю України, його любов, віра, надія.

Свою поему Франко писав під впливом біблійної легенди про Мойсея, яку він прагнув переосмислити в аспекті проблеми визволення трудового народу від гніту, бачачи в образі ізраїльтян своїх співвітчизників. Письменник добре знав менталітет свого народу, його рабську психологію та передбачав, які катастрофи чекають на нього на шляху визволення та створення своєї державності. Тому найперша його заповідь – бути одностайними в боротьбі за державність, вірити в реалізацію своєї мрії.

Цю думку підтверджує й пролог до поеми, наповнений болючою думкою про рабський стан рідного люду, який палить душу поета. Та недарма цей край був политий кров’ю борців, і головною думкою другої частини прологу є надія й віра в майбутнє України.

Історія української культури багата на героїв-лицарів честі, патріотів, пророків, які можуть піднести та очистити душі, запалати їх любов’ю до України. Таким є Мойсей, який у бурю під завивання шакалів продирається крізь хащі на гору Нево, щоб хоч краєм ока побачити священну землю.

Посіяні зерна віри в свободу не вмирають разом із Мойсеєм: після його смерті естафету боротьби підхопили його учні й досягли успіхів. Згодом євреї зрозуміли, кого втратили, зрозуміли помилку та повернули на шлях свободи. Смерть Мойсея повернула народові ідеал. Із натовпу він стає народом, монолітом, якому легко знести зі свого шляху тиранів і гнобителів. Звертаючись до біблійної теми про Мойсея, І. Франко геніально передбачив і катаклізми нашої люду.

Несхожими виступає народ на початку й наприкінці поеми. Автор висловлює думку, що вожді приходять і зникають, а народ залишається та простує в майбутнє. У творі підноситься ідея безмежної відданості людини-керівника своєму народові. Справжнім поводирем, на думку І. Франка, той, хто усвідомлює інтереси й прагнення людей, хто є їхнім обранцем і слугою.

У тяжких умовах поневолення свого народу тільки Іван Франко міг так відважно відобразити прагнення нашого народу до національної самостійності, волі. Великий Каменяр допомагає усвідомити, що дорога до незалежності нашої країни нелегка, сповнена труднощів і навіть жертв. Автор показує й те, яким має бути вождь народу: несхитним, терпеливим, цілеспрямованим, невідступно йти до мети, любити свій народ і мати готовність віддати за нього життя, як зробив ц Мойсей.

Все… він віддав

Для одної ідеї,

І горів, і яснів, і страждав,

І трудився для неї…

Ми, українці, тільки будуємо свою державу, і нам так потрібен свій Мойсей. Вірю, що скоро ті часи настануть, і, як писав видатний поет Павло Тичина, „воздвигне Вкраїна свого Мойсея” та стане вільною, справді незалежною державою.