Українська література - шкільні твори - 2024

Відтворення рядових «буденних» подій громадянської війни у творах М. Хвильового

Всі публікації щодо:
Хвильовий Микола

I. Революція — найбільше захоплення молодих українських письменників 20-х років. (Молоді українські письменники з захопленням зустріли революційні перетворення в суспільстві. Вони були з бідних сімей, дуже добре знали життя простих людей і мали велику надію на те, що революція зробить життя кращим. Ідеї волі, рівності, братерства захопили все суспільство, а талановите молоде письменство наповнювало ними свої твори).

II. Твори М. Хвильового про революцію. (М. Хвильовий був романтиком революції, в його творах герої борються за високі ідеї, а самі перетворюються на тіні. 1. Віра героїні новели «Кіт у чоботях» в омріяну комуну перетворила жінку на

безлике створіння. (Молода жінка Галка воює за краще життя. Вона одна серед чоловіків. І в цій масі сірих шинелей, серед крові, смертей вона швидко втрачає свою жіночість, перетворюється на «кота в чоботях». Ця, можливо, симпатична колись жінка не може адаптуватися до мирного життя. Вона назавжди втратила жіночу принадність, перетворилася на суху, бездушну бюрократку, яка живе, мислить, говорить шаблонно, раз і назавжди визначившись і в поведінці, і в стосунках з людьми. Ходить цей «кіт у чоботях» по бур’янах революції, а поряд живе ще безліч таких товаришів Жучків №2, №3, №4…)

2. Фантасмагоричне дійство в новелі «Я (Романтика)». (Невелика форма твору вимагає від автора великої майстерності. М. Хвильовий зумів показати через реальні події фантасмагорію, ірреальність всього того, що відбувалося в старому замку. Широкі канапи, свічки в канделябрах, великий стіл з чорного дерева, портрет князя з нахмуреними бровами в темряві столітніх дубів, химерні портьєри, древні візерунки — все це підсилює атмосферу неправого суду чорного трибуналу революції):

а) сцени суду над мирними жителями захопленого більшовиками міста (на суд без свідків і адвокатів заводять мирних жителів: жінку в траурі, чоловіка в пенсне, цілий натовп черниць і серед них матір Марію. З кожного закутка цієї кімнати дивиться справжня і воістину жахна смерть);

б) короткий допит і єдиний вирок — смерть (у цій темній кімнаті засідає садизм. Обивачуваним ні в чому виправдовувати себе, та ніхто й не буде слухати ніяких виправдань. Звинувачення звучать дико, а вирок один — смерть);

в) убивство матері — закономірний вчинок романтика революції (серед натовпу черниць герой побачив свою матір і відчув, що от-от упаде. Йому стало млосно, він схопився рукою за крісло і похилився. Але регіт доктора Тагабата швидко привів його до тями. Він уже знав, що повинен робити і що зробить, адже справжній революціонер не має права на слабкість);

г) перемога злого начала у роздвоєній душі героя (мати для сина була єдиною розрадою в житті, яке він сам собі обрав. Вона підтримувала в його душі вогник доброти, людяності. Убивши матір, романтик революції остаточно перейшов на бік зла, яке розливалося навколо нього широкою рікою).

ПІ. Події, відтворені в новелах М. Хвильового, у вирі революційних подій були буденними, типовими. (Революційний шал охопив простори величезної країни, руйнувалися вікові традиції, народна мораль, розпадалися сім’ї, брат убивав брата, син повставав проти батька-матері. Світ розколовся. Трагедія однієї людини була непомітною на тлі трагедії народу. Героїня новели «Ют у чоботях» втратила все: сім’ю, дитину, жіночість. Вона перетворилася на товариша Жучка. Для чого вона жила на світі, що лишила по собі? Романтик революції заради примарної ідеї засудив на смерть невинних людей, застрелив матір, убив у собі людину. Через призму десятиліть ці події видаються страшними, нереальними, а в ті часи вони були типовими, буденними).