Українська література - шкільні твори - 2021

Жанрово-тематичне багатство драматичних творів В. Винниченка

Всі публікації щодо:
Винниченко Володимир

I. Інтелектуальна драма в доробку письменника. (Перші п’єси В. Винниченка — «Дисгармонія», «Щаблі життя», «Великий Молох», «Метепіо» — засвідчили, що він опановує жанр інтелектуальної драми.)

II. Основні ознаки інтелектуальної драми. (Для неї характерні виразні ознаки модерної мистецької мови: пильна увага до підсвідомих чинників людської поведінки, універсальна метафоричність головного образу, мозаїчність та відкритість композиції. Суттєвою ознакою інтелектуальної драми є художня філософічність, невимушене переростання побутово окреслених сцен в інтелектуальні двобої, диспути. Так, у драмі «Щаблі життя» основним засобом піднесення драматичної дії до філософічної символіки є публіцистичні монологи головного персонажа — Мирона. Це він у розмові з господарем дому, де служить репетитором, вдається до мовної тиради, винесеної в заголовок твору.)

III. Експерименти В. Винниченка у жанрі драми. (П’єси 1909 — І9ІІ років засвідчили, що письменник продовжує експериментувати. Він досліджує причини популярності традиційної мелодрами. Наслідком стала п’єса «Чужі люди». Головними героями є представники простолюду, мову яких автор пересипає суржиком, діалектизмами, лайливими словами. Це елегійна п’єса про кохання, яке не витримало випробування буденщиною. У творі присутні всі перипетії мелодрами: любов, зрада, ревнощі і люта помста.)

IV. «Базар» — інтелектуальна мелодрама. (У драматичному творі «Базар» органічно злились жанрові ознаки інтелектуальної драми та мелодрами, у ній відчутні й ознаки соціально-побутової драми. Головні герої твору — Маруся, дівчина героїчного складу характеру, та поміркований ватажок підпільної революційної організації «Цінність» Маркевич. Протестуючи проти його поміркованості та проти фальші в людських стосунках, прагнучи утвердитися в своїх героїчних пориваннях, а також врятувати від можливої смерті свого коханого Трохима, якого хитрістю й обманом відсторонює від виконання небезпечного завдання, дівчина самовільно береться виконувати найнебезпеч- нішу частину конспіративної операції і гине під час вибуху, висаджуючи в повітря тюремну стіну.)

V. Мистецтво не може жити там, де немає тепла. (Це основна ідея інтелектуальної мелодрами на чотири дії «Чорна Пантера і Білий Ведмідь». У творі порушуються проблеми мистецтва і життя. Талановитий митець Каневич намагається утвердитися, створивши полотно, яке має засвідчити його талант. Сім’я бере безпосередню участь у творчому процесі: дружина Рита з малим Ле- сиком позує для полотна «Мадонна з немовлям». Серед богемного гармидеру, суперечок про мистецтво й митців починає вже з першої дії звучати тривожна нота: Лесик захворів, вся праця Корнія під сумнівом. Та й Рита не виявляє щирого бажання перейнятися інтересами й почуттями чоловіка. Вона весь час намагається штрикнути чи ударити його якнайдошкульніше. Конфлікт між подружжям загострюється, набирає ще більш потворних рис. Автор показує нам боротьбу самолюбств, бажання кожного поставити себе, свою правоту над усе. У вирі цієї жорсткої й нищівної війни гине і дитина, і художній шедевр батька, і саме життя подружжя. Це п’єса про трагедію митця, що стоїть на межі між буденністю і справжнім великим мистецтвом, яке не може жити там, де немає тепла.)

VI. Сатиричні комедії та героїчні драми В. Винниченка. (1911 — 1917 роки в творчості В. Винниченка можна назвати періодом сатиричної комедії та героїчної драми. Розширюючи жанрові обрії драматургії, письменник вдається до використання засобів сатири. Його першою сатиричною комедією стала драма «Співочі товариства». Героїчними драмами можна вважати «Дочку жандарма» та «Мохноноге». На першому плані в них — конфлікт людини із собою.)

VII. Жанр трагедії у доробку письменника. (Звертався письменник і до жанру трагедії. Найцікавішим твором цього жанру є «Між двох сил» (1918 р.). Родинний конфлікт у сім’ї Микити Сліпченка, діти якого опинилися між табором «свідомих українців» (соціал-демократів) і російським більшовизмом, є моделлю соціально-національного конфлікту доби. Поштовхом до появи драми стали більшовицькі погроми, свідком яких був В. Винниченко і які спричинили його духовну кризу. Реальні історичні події та їх гостре емоційне сприйняття автором зумовили цілісність поетики твору і зробили його цікавим для глядача і читача.)

VIII. Драми В. Винниченка — це бунт, виклик самому життю. (Незважаючи на те що тематика драматичних творів письменника була цілком традиційною — дослідження людської особистості, морально-психологічне випробування внутрішніх сил людини в боротьбі за утвердження свого «я», інтерпретація цих тем і морально-етичних проблем були новаторством в українській літературі початку XX століття. П’єси В. Винниченка руйнували канони сценічного дійства, які плекав етнографічний, романтично-сентиментальний і водевільно- розважальний український театр. Герої цих п’єс хотіли незалежності від будь- кого і будь-чого: юрби, моралі, приписів, умовностей. Вони прагнули бути «чесними з собою». Драми В. Винниченка — це бунт, виклик самому життю. Сміливістю тематики (свідомість та інстинкти, мораль і статеві проблеми, честь і зрада) драматург часто, на думку критиків, виходив за межі дозволеного. Керуючись своїм відомим принципом «чесності з собою», як і знаменитим висловом Шопенгауера: «Філософові, як і поетові, мораль не повинна закривати правди», автор піднімав завісу, проникав у найпотаємніші схови психології і проводив експерименти над людською душею.)



На нашому каналі стартував марафон підготовки до ЗНО з української літератури. В рамках якого ми кожного дня будем викладати відео з новим твором. Підписуйтесь на наш канал та приєднуйтесь до марафону.