Всі публікації щодо:
Фольклор
Міні-конспект для підготовки до ЗНО та тематичних контрольних робіт з української літератури
УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ
Фольклор (усна народна творчість)
Ключові слова:
✵ колективне творення;
✵ усна форма;
✵ варіантність;
✵ анонімність;
✵ різножанровість.
Календарно-обрядові пісні
Цикли:
✵ зимовий (колядки, щедрівки);
✵ весняний (веснянки);
✵ літній (русальні, купальські, жниварські пісні).
Ключові слова:
✵ лірика;
✵ один із найдавніших жанрів фольклору;
✵ язичницькі елементи;
✵ обряд;
✵ дійство;
✵ намагання задобрити сили природи.
Найпопулярніші календарно-обрядові пісні: „Нова радість стала“, „Щедрик, щедрик, щедрівочка“, „Ой весна, весна — днем красна“, „Ой кувала зозуленька“, „Заплету віночок“, „У ржі на межі“, „Маяло житечко, маяло“.
Родинно-побутові пісні
Жанри:
✵ весільні пісні;
✵ пісні про сімейне життя;
✵ пісні про кохання;
✵ колискові.
Ключові слова:
✵ лірика;
✵ щирість почуттів молодих людей;
✵ взаємне чи нерозділене кохання;
✵ сімейні радощі чи нарікання на важку долю;
✵ символіка.
Найпопулярніші родинно-побутові пісні: „Місяць на небі, зіроньки сяють“, „Цвіте терен, цвіте терен“, „Туман яром, туман долиною“, „Сонце низенько, вечір близенько“, „Чом ти не прийшов“, „Ой на горі два дубки“, „Несе Галя воду“, „Гиля-гиля, сірі гуси“, „Ой чий то кінь стоїть“, „В кінці греблі шумлять верби“, „Світи, світи, місяченьку“, „За городом качки пливуть“, „А брат сестрицю та й розплітає“, „Горіла сосна, палала“, „Летять галочки у три рядочки“, „Ой ти, коте, коточок“, „Ходить сон коло вікон“.
Суспільно-побутові пісні
Жанри:
✵ козацькі;
✵ чумацькі;
✵ кріпацькі;
✵ рекрутські;
✵ заробітчанські;
✵ бурлацькі.
Ключові слова:
✵ лірика;
✵ смерть козака чи чумака;
✵ проводи в похід;
✵ романтика козацької волі;
✵ захоплення козаками;
✵ небезпечне чумацьке ремесло;
✵ романтика далекої дороги, степу, моря;
✵ ностальгія за рідною домівкою.
Найпопулярніші суспільно-побутові пісні: „Ой на горі да женці жнуть“, „Ой у степу криниченька“, „Розлилися круті бережечки“, „Вилітали орли з-за крутої гори“.
Історичні пісні
Ключові слова:
✵ ліро-епос;
✵ історична подія;
✵ історична постать;
✵ безіменний герой;
✵ боротьба українського народу проти турецьких і татарських загарбників;
✵ козацько-польські війни;
✵ доба Хмельниччини (битва під Корсунем, Збаражем чи Берестечком);
✵ гноблення України російським царатом після Переяславської угоди.
Найпопулярніші історичні пісні: „Чи не той то хміль“, „Ой Морозе, Морозенку“, „Зажурилась Україна“, „Ой усе лужком та все бережком“, „За Сибіром сонце сходить“, „Ой з-за гори чорна хмара“, „Вилітали орли“.
Пісні Марусі Чурай
Найпопулярніші пісні: „Засвіт встали козаченьки“, „Ой не ходи, Грицю...“, „Віють вітри, віють буйні“.
Народні думи
Ключові слова:
✵ ліро-епос;
✵ речитатив;
✵ заспів („заплачка“), основна частина, кінцівка („славословіє“);
✵ виконання в супроводі бандури, кобзи чи ліри;
✵ наявність сюжету;
✵ героїчний зміст, рідше — соціально-побутовий;
✵ усенародна боротьба з іноземними загарбниками;
✵ подвиги народу й окремих героїв.
Найпопулярніші думи: „Дума про Марусю Богуславку“, „Бондарівна“, „Дума про Самійла Кішку“, „Утеча трьох братів з Азова“.
Народні балади
Ключові слова:
✵ ліро-епос;
✵ гостродраматичний сюжет;
✵ трагічні конфлікти;
✵ фантастичні елементи;
✵ метаморфози;
✵ діалоги;
✵ сімейний побут, картини з особистого життя або життя історичних осіб;
✵ вірування в магічну силу рослин, отруєння зіллям, приворот.
Найвідоміші балади: „Бондарівна“. „Ой чиє ж то жито, чиї ж то покоси“, „Лимерівна“.
Понятійний апарат
Анафора — єдинопочаток, повторення окремих слів чи словосполучень на початку віршових рядків, строф чи речень;
У тебе коні все турецькії,
У тебе стрільби все стрілецькії,
У тебе воли, як стодоли,
У тебе корови, як обороги...
(З колядки)
Епітет - художнє означення: пишний сад, золоті руки. Постійні епітети (фольклорні): сизий орел, червона калина, битий шлях.
Гіпербола — художнє перебільшення: Щира праця гори верне.
Метаморфоза — перетворення людини на рослину, птаха. Метаморфоза — одна з ознак балади.
Метонімія — один із тропів: поетичний вислів, у якому одна назва замінюється іншою, що перебуває з нею в якомусь зв’язку: читати Франка — твори Франка; Харків вітав переможців — люди, що мешкають у Харкові, вітали переможців.
Порівняння — художній вислів, у якому один предмет чи явище зіставляється з іншим, чимось до нього подібним:
Максим козак Залізняк,
Козак з Запорожжя,
Як поїхав на Вкраїну,
Як пишная рожа!
Рефрен (у пісні — приспів) — група слів, рядок чи кілька рядків, які повторюються в кінці кожної строфи (куплета) чи групи строк).
Речитатив — манера виконання народних дум; протяжне протезування, наближене до співу.
Художній паралелізм — паралельне зображення явищ із різних сфер життя, показ одних явищ на фоні інших, зіставлення їх переважно за ознакою дії:
Розвивайся й ти, сухий дубе, —
Завтра мороз буде;
Убирайся, молодий козаче, —
Завтра поход буде.
(Нар. пісня „Ой у лузі та і при березі“)
Цитатник .
Про усну народну творчість:
✵ Твір не записаний — перепущений через усну традицію поколінь, часом довгого ряду їх — тратить контури, обтирається, шліфується, як камінь, несений водою. Колектив, властиво, цілий ряд колективів, через які сей твір переходить, мандруючи з покоління в покоління, з краю в край, мають тенденцію стирати все індивідуальне, зв’язане з обставинами місця й моменту, а полишати й розвивати найбільш загальне, яке віддає настрої питомі, загальнолюдські, більш-менш спільні різним верствам, часам і цілям.
(М. Грушевський)
Про календарно-обрядові пісні:
✵ Ті описи багатства, життя, краси, мудрості господаря, котрі містять вони (календарно-обрядові пісні. — Авт.), се не , прості поетичні прикраси-перебільшення: се магічні закляття на щастя, оперті на вірі в чудодійну здібність слова наводити те, що ним сказане.
(М. Грушевський)
Про родинно-побутові пісні:
✵ Пісні про кохання є душею народу, безмежним полем, заквітчаним людськими надіями, чистими поривами до щастя і чистою сльозою на віях дівочих.
:(М. Стельмах)
Про суспільно-побутові пісні:
✵ Чумацький фольклор є своєрідним пісенним щоденником, подорожніми нотатками ліричного змісту.
(А. Іваницький)
Про історичні пісні:
✵ Дійсність, охоплена історичною піснею, включає сферу історичного життя народу, життя політичного, як внутрішнього, так і зовнішнього. Народ не тільки відтворює події, але і дає їм свою оцінку.
(В.Пропп)
Про Марусю Богуславку:
✵ Ця дівчина не просто так, Маруся, Це — голос наш. Це — пісня. Це —душа.
(Л. Костенко)
Про народні думи:
✵ На відміну від плавності і широти розповіді гомерівського епосу, у думах наявний сильний ліризм, який разом з драматизмом викладу дуже зворушує читача.
(Г. Нудьга)
Про народні балади:
✵ Балади — це епос нещасливих людських доль.
(О.Дей)
Літературний диктант
1. Яким словом можна замінити поняття „усна народна творчість“?
2. У якому жанрі пісень наявні мотиви стрибання через багаття, ворожіння на вінках?
3. Протяжне проказування, наближене до співу, називається ....
4. Який фольклорний жанр виконують речитативом у супроводі кобзи, бандури або ліри?
5. Жанр твору „Чи не той то хміль“ — ....
6. Кому приписують авторство пісні „Засвіт встали козаченьки“?
7. Слова „Вони його не стріляли і на часті не рубали, тільки з його, молодого, живцем серце відірвали“ є уривком з пісні....
8. Який художній засіб наявний у приказці „Хто знання має, той мур ламає“?
9. Прикладами якого художнього засобу є сполуки „широкий степ“, „битий шлях“, „червона калина“, „ясний сокіл“?
10. Метаморфоза, фантастичні елементи, трагізм властиві такому фольклорному жанру:....
11. Пісня, у якій розповідається про загибель чоловіка, що йде до Криму по сіль, належить до жанру ....
12. З-поміж характеристик: анонімність, варіантність, усна форма, індивідуальний стиль — не є ознакою фольклору....
13. Пісня „Чи не той то хміль“ уславлює козака на ім'я ....
14. У якій пісні головного героя поховано на Савур-могилі? ...
15. Скільки років пробували козаки в неволі в думі „Маруся Богуславка“?...
16. Яке велике християнське свято згадується в думі „Маруся Богуславка“?...
17. Скількох козаків визволила з турецької неволі Маруся Богуславка в однойменній думі? ...
18. На якому морі відбуваються події в думі „Маруся Богуславка“? ...
19. Яке прізвище пана, що убив Бондарівну в однойменній баладі? ...
20. Як звати кохану головного героя пісні „Засвіт встали козаченьки“?
21. З ким Морозенко вступив у свій останній бій у пісні „Ой Морозе Морозенку...“? ...
22. Яка історична подія описана в пісні „Чи не той то хміль“? ...
23. Страждання й туга за коханим, який дуже далеко, — провідний мотив пісні Марусі Чурай ....
24. У якому жанрі календарно-обрядових пісень уславлюється народження Ісуса Христа?...