Книга для вчителя. Конспекти уроків з української літератури для 7 класу - Хомич Я. Ю 2012

Тарас Шевченко. «Тополя». Романтична ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності

Всі публікації щодо:
Шевченко Тарас

МЕТА. Ознайомити учнів з ранньою баладою Тараса Шевченка «Тополя», розкрити багатство її мови, символіку і міфологічну основу, з’ясувати фольклорну основу твору, роль народо-пісенних засобів, зокрема прийому метаморфози, аналізувати казково-фантастичні мотиви, художні засоби змалювання природи, драматизм ситуації, внутрішній світ героїв як ознаки балади; розвивати в учнів інтерес до усної народної творчості, виховувати любов до рідної землі.

ОБЛАДНАННЯ. Зображення тополі.

ХІД УРОКУ

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

КРОСВОРД «БІОГРАФІЯ Т. Г. ШЕВЧЕНКА»




1






2



3




4

5


6







7







8








9








10


























11





























По горизонталі:

6. Ріка, над якою похований Шевченко (Дніпро).

8. Поезія Т. Шевченка, в якій він закликає:

Поховайте та вставайте,

Кайдани порвіте

І вражою злою кров’ю

Волю окропіте («Заповіт»).

10. Село, де поет провів свої дитячі роки (Кирилівка).

11. Письменник, у якого Т. Шевченко був старшим на весіллі (Куліш).

По вертикалі:

1. Біля якого міста похований поет? (Канів).

2. Художник, земляк Т. Шевченка, який брав участь у викупі його з кріпацтва (Сошенко).

3. Цеховий майстер живописних справ, у якого навчався Шевченко (Ширяєв).

4. Давні предки Шевченка (Козаки).

5. Місто, де Т. Шевченко навчався в Академії мистецтв (Петербург).

7. Село, в якому народився поет (Моринці).

9. Російський художник, який намалював портрет В. Жуковського (Брюллов).

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

1. Древня людина повнiстю залежала від природи. Чи буде дощ, чи буде врожай, чи буде голод. І ця залежнiсть, страх перед стихією змусили людину обожнювати, поклонятися сонцю, дощу, морозу, адже вiд них залежало життя. Поклонялися річкам, колодязям, живій воді. Поклонялися травам, деревам, квітам - адже рослини були також хлібом, давали плоди. Рослинна їжа була основою. Рослини не тiльки годували, вони й лiкували людину. Тому рослини були священнi. І людина творила про них легенди так само як про сонце, мiсяць, гори, рiки.

У цих лендах збереглися рештки древніх уявлень про чарiвнi перетворення людини в рослину, тварину i т. д. Тому що людина не могла пояснити походження рослин і тварин, вона не могла пояснити, де взялася вона сама і куди зникає людина пiсля смерті. Людина вважала, що вона походить від рослин, тварин, птахiв. Кожен рід вважав своїми предками якусь певну тварину чи рослину, обожнював її. Священні рослини чи тварини — предки роду - були недоторканні. Їх не можна було вбивати, знищувати, кривдити. А коли людина даного племені вмирала, то вірили, що вона перетворюється знову в ту рослину, ці уявлення збереглися в легендах.

Про тополю зберiгся такий переказ: молодий козак поїхав за море i залишив на батькiвщинi свою милу. Невтiшна дівчина, за порадою чарiвницi, стоячи на високiй могилi в степу, виглядала свого любого i перетворилася на тополю. Пам'ятником цього переказу залишився в нас обряд, який справляють на зеленi свята. Дiвчата вибирають одну з-помiж cвoїx подруг, прив'язують їй пiднятi догори руки до палицi i таким чином водять по слободi й полю, приспiвуючи:

Стояла тополя край чистого поля.

Стiй, тополенько! Не розвивайсь!

Буйному вітроньку не вiддавайсь!

Це називаеться вести «тополю»: обрану дiвчину називають «тополею».

Народні уявлення про тополю використа Т. Г. Шевченко у своїй ранній баладі «Тополя».

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.

IV. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Теорія літератури. Балада (від фр. ballade — танцювати) - ліро-епічний твір з драматично напруженим сюжетом. Баладі властиві невелика кількість персонажів, підкреслена узагальненість, відсутність деталізації, стислість у викладі матеріалу, «магічна» музичність. Балади пов’язані з народними легендами, поєднують у собі перекази і пісні. Вони відзначаються виразною драматичною напруженістю, відображають фантастичні й трагічні події з життя.

2. Йшов 1839 рік. Тарас Шевченко 10 років перебував на чужині, з 14-річного віку жив у російськомовному оточенні, де українська мова вважалася другосортною: мовою нижчих верств населення. Але Шевченко не тільки не цурається свого слова, а і починає творити ним поезію. Така вірність вражає. В одному листі до свого брата Микити Тарас декілька разів просить: «Та, будь ласкав, напиши до мене так, як я до тебе пишу, не по-московському, а по-нашому… Так нехай же я хоч через папір почую рідне слово, нехай хоч раз поплачу веселими сльозами, бо мені тут так стало скушно, що я всяку ніч тільки й бачу во сні, що тебе, Керелівку, та рідню…».

- Чому ж Тарас попри все зумів зберегти любов до рідного краю і рідного слова?

У цей час у Петербурзі Шевченко знайомиться з творами українських поетів-романтиків Петра Гулака-Артемовського, Левка Боровиковського, Амвросія Метлинського тощо. Він відчуває у собі сили теж написати про Україну у романтичному дусі, відтворивши на папері свої дитячі спогади про Батьківщину. Україна в його уяві чарівна, завжди весняна, тепла, замріяна, з яскравою блакиттю над безмежними золотими степами, із солов’їним співом і красою вічного Дніпра.

Так на світ з’являється романтична балада «Тополя», в якій Шевченкові спогади про красу України переплелися з народними віруваннями і звичаями.

3. Завдання перед прочитанням твору.

— Пригадайте ознаки романтизму.

— Знайдіть у «Тополі» Т. Г. Шевченка ознаки романтичної балади.

4. Виразне читання балади.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Бесіда.

— Що можна сказати про риси вдачі автора балади «Тополя», уважно проаналізувавши зміст і художні засоби?

— Доведіть, посилаючись на текст, що автор балади володів образотворчим мистецтвом?

— Чи відчувається у баладі туга Шевченка за рідним краєм?

— Який образ України постає із твору?

— Чи можна сказати, що балада наділена драматично-напруженим сюжетом? Які моменти найбільш драматичні.

— Знайдіть у творі фантастичні елементи. Перетворення людини на тварину або рослину називається метаморфозою. Чи є метаморфоза у баладі?

— Чому героїня перетворюється на тополю? Що символізує тополя в українській народній творчості?

— Які ще народні символи згадуються у творі?

— Які народні повір’я використав поет?

— Чи характерне для балади співчутливо-сумне звучання? Вкажіть фрагменти тексту, в яких воно найбільше виражене.

— Самотність героя — одна з головних ознак романтичного твору. Знайдіть епізоди, де особливо яскраво передається самотність героїні? Що стало причиною самотності?

— Що відчуває дівчина, очікуючи коханого? Які перешкоди стають перед нею?

— Чому героїня після довгих років розлуки не хоче виходити заміж за багатого? Які моральні цінності дівчини розкриваються в цьому?

— Випишіть і проаналізуйте художні засоби, запозичені з усної народної творчості, які використав Шевченко у змалюванні пейзажів у баладі.

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ.

1. Прочитайте зашифроване тут речення з балади «Тополя».

Б

И

Е

Т

З

Ь

М

Я

И

К

Л

В

О

О

Г

Р

О

О

С

Г

О

С

Н

М

Ц

І

Е

Є

С

Т

В

Ь

І

С

Т

Я

2. Який художній засіб використав ньому поет?

(«Без милого сонце світить —

Як ворог сміється»).

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

1. Намалюйте ілюстрацію до балади.

2. За бажанням вивчити уривок із балади «Тополя».

3. Кільком учням підготувати повідомлення «Пам’ятники Т. Г. Шевченку».







На нашому каналі стартував марафон підготовки до ЗНО з української літератури. В рамках якого ми кожного дня будем викладати відео з новим твором. Підписуйтесь на наш канал та приєднуйтесь до марафону.